José Manuel Coronel LlamasSalto de línea Emilia Moreno SánchezSalto de línea M.ª Teresa Padilla CarmonaSalto de línea Universidad de Huelva
Administration and leadership as organizational processes: Contributions and challenges from a gender perspective.
The inexorable and progressive incorporation of women into workand into the political and social sphere is a growing phenomenon and it is obviously causing an equally progressive increase of women´s presence in organizations. How does this situation look in the context of educational organizations where women have traditionally had a greater presence, not sufficiently reflected, however, in posts which involve responsibility? During the last twenty years research on the relationship between gender and organizational administration have stressed the idea of restoring women´s part and contribution in the development of organizations. In this article we present a balance of results about processes concerning management and leadership in educational organizations from a gender perspective. We also present conclusions and challenges and the fields open for study.
La inexorable y progresiva incorporación de la mujer al mundo del trabajo, al escenario político y social, es un fenómeno que va en aumento y está provocando, evidentemente, un incremento igualmente progresivo de su representación en las organizaciones. ¿Cómo se presenta esta situación en el contexto de organizaciones como las educativas, donde las mujeres tradicionalmente han tenido -por una serie de razones sobradamente conocidas- una mayor presencia, que, sin embargo, no ha quedado suficientemente reflejada en las posiciones de responsabilidad? En los últimos veinte años, la investigación acerca de las relaciones entre género y gestión organizativa ha insistido en la idea de reivindicar el papel de la mujer y su contribución al desarrollo de las organizaciones. En el presente artículo presentamos un balance de resultados sobre los procesos relacionados con la gestión y el liderazgo en organizaciones educativas desde una perspectiva de género, sus conclusiones, las líneas de estudio abiertas y los retos planteados.